بزرگترین شهر کلوخی جهان : کلوت

کلوت را بزرگترین شهر کلوخی دنیا می دانند. در بیابان لوت و در فاصله چهل کیلومتری شرق و شمال شرقی شهداد و در مساحتی بیش از 11 هزار کیلومتر مربع (به عرض متوسط 80 کیلومتر و طول متوسط 145 کیلومتر)، ناهمواری های خاصی به نام کلوت وجود دارد که بزرگترین عوارض طبیعی و کلوخی دنیا و نیز منحصر بفردترین عارضه کویری است و از دور به خرابه های شهری بزرگ اما بدون جمعیت می ماند که توصیف های گوناگون از آن شده است. نظیر شهر خیالی و یا شهر لوت.

بزرگترین شهر زیر زمینی : کاریز کیش

پروژه شگفت انگیز شهر زیر زمینی کیش که عملیات خاکبرداری و دیواره چینی تونل های آن در عمق 16 متری از سطح جزیره از سال 1378 آغاز شده در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد. این پروژه عظیم زیر زمینی احیا کننده سه رشته قنات چند هزار ساله جزیره مرجانی کیش محسوب می شود. قدمت سه رشته قنات کیش به بیش از 2500 سال می رسد و طی سالیان دور آب شرب بومیان ساکن جزیره را تامین می کرد. ولی اکنون به یک شهر زیر زمینی شگفت انگیز بدل شده که بیش از 10000 متر مربع وسعت دارد. به گفته بسیاری از کارشناسان و باستان شناسان داخلی و خارجی طراحی و معماری این شهر زمینی یکی از شاهکارهای معماری در جهان محسوب می شود و می توان نام آن را به فهرست عجایب هفت گانه جهان اضافه کرد.

طولانی ترین غار نمکی جهان : غار نمکی قشم

طولانی ترین غار نمکی دنیا پس از بررسی و کاوش های متخصصان کشور چک و ایران در سال 1384 در ژئوپارک قشم کشف شد. تا قبل از این کشف، غارهای نمکی فلسطین با طول 5685 متر طولانی ترین غار نمکی دنیا بوده، ولی با کشف جدید طول غار نمکی قشم به بیش از 6500 متر رسیده است.

قدیمی ترین قالی تاریخ دار ‏ : قالی شکارگاه

قدیمی ترین فرشهای به یادگار مانده در موزه ها و مجموعه های شخصی در سراسر دنیا مربوط به ایران می باشد که در دوره ‏های مختلف از ایران خارج شده است . قالی شکارگاه قدیمی ترین قالی تاریخ دار ایرانی است که از جنبه هنری به صورت ‏زیبایی بافته شده است و در موزه پولدی – پتزولی وین نگهداری می شود . این قالی 90/6 متر درازا و 60/3 متر پهنا دارد و ‏در آن شاید بیست رنگ مختلف با مایه های شاداب و دل انگیز به کار رفته است . چنین غنایی در رنگ قالی های آغاز دوره ‏صفویان ، نادر است . قدیمی ترین قالی تاریخ دار ایران در اواسط قرن شانزدهم (حدود 450 سال پیش ) بافته شده است . این ‏قالی در بین قالی های مشهور جهان از نظر نفاست در مقام نخست قرار دارد . در قالی شکارگاه شکارچیان سوار بر اسب هستند ‏و به نیزه و شمشیر و تیر و کمان مسلح هستند . در نمایش این شکارگاه کلیه آداب و رسوم ایرانی رعایت شده است . در وسط ‏قالی ترنج سبز رنگی به شکل ستاره هشت پر قرار دارد که در آن چهار جفت اژدهای طلایی دو به دو در پرواز هستند . رنگ ‏متن قالی سرخ ارغوانی است و ردیفی از فرشتگان بالدار در زمینه ای که با نقش پرندگان و نگاره های مارپیچ و گل زینت یافته ‏در کاسه هایی به هم میوه تعارف می کنند . ‏

نخستین شاهنشاهی : سلسله هخامنشیان ‏

دولت ماد در سال 553 ق.م بر اثر حمله کوروش سقوط می کند و به کلی منقرض می شود . سلسله هخامنشیان با تاجگذاری ‏‏(کوروش) شروع شد و وی به عنوان بنیانگذار شاهنشاهی ایران لقب گرفت و ایرانیان را برای بیش از دویست سال به قدرتی ‏جهانی تبدیل کرد . اقدامات او تا ثیر فرهنگی شگرفی بر زندگی و تمدن بشر نهاد . کوروش گردونه تاریخ مشرق زمین را به ‏حرکت انداخت . او یهودی های تبعیدی بابل را به جای خود برگرداند . دوران شاهنشاهی سلسله هخامنشی 220 سال به طول ‏انجامید و 9 پادشاه در این سلسله سلطنت کرده اند : کوروش بزرگ ، کمبوجیه ، داریوش بزرگ ، خشایارشاه و سه اردشیر و دو ‏داریوش دیگر . کوروش نخستین پادشاه هخامنشی در سال 529 ق.م کشته شد . ‏





نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها : ترین های ایران,